Regulamin organizacji wycieczek

REGULAMIN ORGANIZACJI WYCIECZEK
 
W PRZEDSZKOLU NR 3 W KOSZALINIE
 
 

Podstawa prawna:

 
    1. Rozporządzenie MEN z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków               i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001, Nr 135, poz. 1516);
    2. Rozporządzenie MEN z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa        i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r., Nr 6, poz. 69);
    3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz.U. z 1997 r., Nr 57, poz. 358);
    4. Rozporządzenie MENz dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej,      a także zasad jej organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r., nr12, poz. 67 z późn.zm.);
    5. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1997 r., nr 98, poz.602 z późn. zm.);
§ 1
  1. Przez ,,wycieczkę” należy rozumieć wyjście z dziećmi poza teren przedszkola.
  2. Każde wyjście z dziećmi poza teren przedszkola nauczyciel ma obowiązek zgłosić dyrektorowi przedszkola najpóźniej w godzinach rannych w dniu wycieczki.
§ 2
 
  1. Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań   i potrzeb wychowanków, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej.
  2. Obowiązkiem organizatora jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności wychowanków, wymaganych podczas wycieczki (imprezy).
 
§ 3
 
  1. Dla dzieci w wieku przedszkolnym powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki na terenie najbliższej okolicy.
 
 
§ 4
 
  1. Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym            i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami (w przypadku dzieci przedszkolnych z ich rodzicami lub opiekunami) z zakresie:
 
 
ü celu wycieczki,
ü trasy i terminów postojów,
ü zwiedzanych obiektów,
ü harmonogramu,

ü regulaminu zachowania wychowanków podczas wycieczki,

 
 
§ 5
 
  1. Każdy organizator obowiązkowo uzyskuje od rodziców pisemną zgodę na wycieczkę, uwzględniającą również brak przeciwwskazań zdrowotnych dotyczących udziału dziecka w wycieczce.
 
§ 6
 
  1. Organizator wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki                     i bezpieczeństwa jej uczestnikom. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczki są kierownik wycieczki oraz opiekunowie. Opieka ma charakter ciągły.
  2. Ustala się liczbę opiekunów – na piętnaścioro dzieci jeden opiekun.
  3. Na prośbę kierownika dyrektor może zwiększyć liczbę opiekunów.
  4. Jeden opiekun powinien znajdować się na końcu grupy.
 
 
§ 7
 
  1. W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
 
 
§ 8
 
  1. Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych przedszkola i kwalifikacjach odpowiednich do realizacji odpowiednich form krajoznawstwa i turystyki.
  2. Do podstawowych obowiązków kierownika należy:

ü opracowanie dokumentacji wycieczki, którą zatwierdza dyrektor (karta wycieczki z harmonogramem i liczbą uczestników, pisemne zgody rodziców);

ü zapoznanie z regulaminem wycieczki wszystkich uczestników;

ü zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania;

ü określenie zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki;

ü nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt                    i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy;

  1. Opiekunami wycieczki powinni być nauczyciele, pracownicy obsługi placówki lub    w uzgodnieniu z dyrektorem, rodzice dzieci biorących udział w wycieczce.
 
 
 
  1. Do podstawowych czynności opiekuna należy:

ü sprawowanie opieki nad wychowankami (ciągłe liczenie uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca, po przybyciu do celu, dostosowanie tempa       i odległości odcinków na trasie do wydolności najsłabszego dziecka);

ü współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki, imprezy;

ü nadzór nad przestrzeganiem regulaminu ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;

ü nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań;

ü wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.

 
 
§ 9
 
  1. Wszyscy uczestnicy wycieczek zobowiązani są do przestrzegania bezpieczeństwa         i zasad szczególnej ostrożności oraz wykonywania wszystkich poleceń kierownika wycieczki (imprezy) i opiekunów.
 
§ 10
 
  1. Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków.
 
§ 11
 
  1. Postępowanie opiekuna po zaistniałym wypadku:

ü jeżeli wypadek zaistniał w czasie wycieczki wszystkie decyzje podejmuje kierownik grupy i odpowiada za nie.

ü w miarę możliwości udzielana jest pierwsza pomoc poszkodowanemu.

ü w ciężkich wypadkach należy wezwać pogotowie ratunkowe oraz zawiadomić telefonicznie dyrektora przedszkola i prawnych opiekunów.

ü  miejsce wypadku należy pozostawić nienaruszone w celu dokonania ewentualnych oględzin.

 
 
§ 12
 
  1. Dokumentacja wycieczki powinna być przechowywana przez okres jednego roku kalendarzowego następującego po wycieczce, w dokumentach nadzoru pedagogicznego.
  2. Wzór dokumentacji w załącznikach do Regulaminu.
 



Regulamin opracowały: Katarzyna Mędziak i Małgorzata Latos

 

Koszalin, 29.08.2010r.

Wytworzył:
Udostępnił:
Latos Małgorzata
(2012-03-15 10:53:08)
Ostatnio zmodyfikował:
Latos Małgorzata
(2012-03-15 10:54:31)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki