Regulamin organizacji wycieczek
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001, Nr 135, poz. 1516);
- Rozporządzenie MEN z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r., Nr 6, poz. 69);
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz.U. z 1997 r., Nr 57, poz. 358);
- Rozporządzenie MENz dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jej organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r., nr12, poz. 67 z późn.zm.);
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1997 r., nr 98, poz.602 z późn. zm.);
- Przez ,,wycieczkę” należy rozumieć wyjście z dziećmi poza teren przedszkola.
- Każde wyjście z dziećmi poza teren przedszkola nauczyciel ma obowiązek zgłosić dyrektorowi przedszkola najpóźniej w godzinach rannych w dniu wycieczki.
- Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb wychowanków, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej.
- Obowiązkiem organizatora jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności wychowanków, wymaganych podczas wycieczki (imprezy).
- Dla dzieci w wieku przedszkolnym powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki na terenie najbliższej okolicy.
- Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami (w przypadku dzieci przedszkolnych z ich rodzicami lub opiekunami) z zakresie:
ü regulaminu zachowania wychowanków podczas wycieczki,
- Każdy organizator obowiązkowo uzyskuje od rodziców pisemną zgodę na wycieczkę, uwzględniającą również brak przeciwwskazań zdrowotnych dotyczących udziału dziecka w wycieczce.
- Organizator wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczki są kierownik wycieczki oraz opiekunowie. Opieka ma charakter ciągły.
- Ustala się liczbę opiekunów – na piętnaścioro dzieci jeden opiekun.
- Na prośbę kierownika dyrektor może zwiększyć liczbę opiekunów.
- Jeden opiekun powinien znajdować się na końcu grupy.
- W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
- Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych przedszkola i kwalifikacjach odpowiednich do realizacji odpowiednich form krajoznawstwa i turystyki.
- Do podstawowych obowiązków kierownika należy:
ü opracowanie dokumentacji wycieczki, którą zatwierdza dyrektor (karta wycieczki z harmonogramem i liczbą uczestników, pisemne zgody rodziców);
ü zapoznanie z regulaminem wycieczki wszystkich uczestników;
ü zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania;
ü określenie zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki;
ü nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy;
- Opiekunami wycieczki powinni być nauczyciele, pracownicy obsługi placówki lub w uzgodnieniu z dyrektorem, rodzice dzieci biorących udział w wycieczce.
- Do podstawowych czynności opiekuna należy:
ü sprawowanie opieki nad wychowankami (ciągłe liczenie uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca, po przybyciu do celu, dostosowanie tempa i odległości odcinków na trasie do wydolności najsłabszego dziecka);
ü współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki, imprezy;
ü nadzór nad przestrzeganiem regulaminu ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
ü nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań;
ü wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
- Wszyscy uczestnicy wycieczek zobowiązani są do przestrzegania bezpieczeństwa i zasad szczególnej ostrożności oraz wykonywania wszystkich poleceń kierownika wycieczki (imprezy) i opiekunów.
- Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Postępowanie opiekuna po zaistniałym wypadku:
ü jeżeli wypadek zaistniał w czasie wycieczki wszystkie decyzje podejmuje kierownik grupy i odpowiada za nie.
ü w miarę możliwości udzielana jest pierwsza pomoc poszkodowanemu.
ü w ciężkich wypadkach należy wezwać pogotowie ratunkowe oraz zawiadomić telefonicznie dyrektora przedszkola i prawnych opiekunów.
ü miejsce wypadku należy pozostawić nienaruszone w celu dokonania ewentualnych oględzin.
- Dokumentacja wycieczki powinna być przechowywana przez okres jednego roku kalendarzowego następującego po wycieczce, w dokumentach nadzoru pedagogicznego.
- Wzór dokumentacji w załącznikach do Regulaminu.
Regulamin opracowały: Katarzyna Mędziak i Małgorzata Latos
Koszalin, 29.08.2010r.